Jumaat, 7 Oktober 2011

Sinar Islam-Latihan Ilmu Nafas

Sinar Islam-Latihan Ilmu Nafas Peringkat Akhir, bagi meningkatkan lagi kekuatan Dalaman

Ini satu latihan terakhir didalam Tahap Satu Ilmu Nafas didalam Permainan Sinar Islam. Bertujuan dengan pelbagai rahsia seperti menambahkan kekuatan dalaman/kebatinan, mengunci batin daripada 'di tarik' musuh, satu latihan yang amat sukar tetapi hasil yang sangat menakjubkan jika berjaya.

Latihan ini perlu dilakukan apabila hanya tubuh badan pada tahap kesihatan tertinggi, akal fikiran yang tenag jauh dari masalah yang akan mengganggu tumpuan, dan terlebih penting hati dan perasaan tenang tetapi bersemangat tertinggi.

Latihan yang mula-mula ialah berlatih bernafas menggunakan otot perut sekuat-kuat yang terdaya. Sedut nafas sedalam-dalam terdaya, dan tahan nafas sehingga mana yang boleh, sementara itu, tahan nafas dihidung dan bernafas dengan menggunakan kekuatan perut yakni perut naik-turun seolah-olah sedang bernafas, tetapi pada hakikatnya tidak sambil itu berzikirlah dihati dengan Kalimah ALLAH sebeberapa yang boleh. Tujuannya ialah jika berjaya, dengan latihan senafas, kita dapat berzikir sekurang-kurangnya 100X sekali nafas.

Ini bukan satu kerja yang mudah, perlukan ketekunan, kesabaran dan kemahuan yang tinggi, tetapi jika berjaya, inilah beberapa kegunaan2nya.

1) Seperti Sinar Islam juga, ada perguruan mampu menarik 'kebatianan', maka jika berhadapan tanda2 seperti itu, apa yang perlu dilakukan ialah menahan nafas kita, sambil tangan menutup pusat seperti sedang Solat dan mata perhatikan naik turun nafas lawan. Dengan kebolehan kita menahan nafas yang lama, jika lawan tidak mempunyai kebolehan yang sama, maka semasa berhadapan dengan lawan, semasa lawan melepaskan nafas , semasa itulah kita menggunakan kesempatan menarik 'kebatinan' lawan, kerana petuanya ialah semasa melepaskan nafas, itulah masa yang paling tepat menggunakan kelebihan2 yang kita ada. Namun, bukan semua lawan mempunyai kebolehan atau kelemahan yang sama. Ini hanya sebagai usaha sahaja.

2) Mana2 yang telah berjaya, salah satu kelebihan ialah kita mendapat 'tembus -mata' mengetahui kekuatan dalaman/kebatinan orang lain, samada menggunakan khadam, amalan Ilmu Nafas, amalan2 kebatinan yang lain2, kerana ada pelbagai bentukamalan samada baik atau jahat. Jika kita dapat 'membaca' kekuatan orang lain, maka itulah kelebihan kita. Ini adalah penting jika kita disudi atau dicuba orang lain, yang mana dengan Izin-NYA, kita tahu apa kah permainan mereka.

3) Tubuh badan senantiasa kuat dan cergas, tidak mudah mengah dan letih kerana pernafasan yang baik perlu untuk kecergasan tubuh badan terutama Ahli2 Silat yang memerlukan tenaga yang banyak dan nafas yang baik supaya tidak cepat mengalah dan letih. Bayangkanlah, jika baharu 'bermain, sepuluh minit, kita termengah2 tidak cukup nafas, bagaimana pula mahu menentang lawan yang lebih ramai.

Selainnya, Pernafasan yang baik adalah kebaikan  untuk 'Nur' kita.

Wallahualam

Tiada ulasan: