Rabu, 11 Mei 2011

Awet Muda -Perempuan

  1. Saya semasa ramaja dahulu bukan sahaja mempelajari ilmu2 kebatinan dengan Guru3 lelaki, tetapi juga mendapat sebanyak ilmu kebidanan dari bidan2 tua di Kedah dan Perak, kebetulan Opah saya adalah bidan dan pakar ubat2 akar kayu dan ubatan perempuan selepas mengandung. Ibu saya salah seorang yang menggunakan perubatan Allahyarharmah Oph saya. Sehinnga sekarang, ibu saya walaupun hampir2 berumur 80, masih sihat dan tiada penyakit, Alhamdulillah
  2. Salah satu petua yang boleh digunakan oleh kaum Wanita malahan lelaki untuk wajah berseri diwaktu pagi ialah apabila bangun dari tidur hendaklah mengurut2 muka bermula daro dagu terus naik keatas didalam satu arah sahaja, sambil membaca salawat nabi
  3. Lakukan sehingga muka menjadi hangat dan merah, insyallah, wajah kita berseri lantaran urutan begini
  4. Satu lagi petua khas untuk wanita untuk awet muda ialah, apabila mandi pada waktu terakhir membersihkan badan, hendaklah duduk mencangkung sambil merapatkan kedua2 belah paha supaya terdapat ait mandian bertakung dikedua2 belah paha , maka air itu diambil lalu dibasuhkan kemuka dan jangan dilapkan, biarkan kering sendiri. Pantangnya ialah, jangan dilakukan semasa badan haid, itu sahaja. Jangan lupa , berselawat sebagai berkat
  5. wassalam

Tiada ulasan: