Rabu, 4 Januari 2012

Ayat Cuca

Salam keatas semua Yang Mengucap Dua Kalimah Syahadah...
Salawat dan Salam keatas Baginda SAW, Ahli Keluarga Baginda SAW dan Sahabat2 Baginda SAW...
Segala Pujian hanya bagi ALLAH SWT sebanyak Bilangan Ciptaan NYA...

Orang Islam Itu adalah Bersaudara, Haram Menjatuhkan Tangan Keatas Orang Islam Yang Lain...

Ayat Cuca
=========

Ayat Cuca ialah jampi serapah atau berbentuk Mantera orang2 Melayu dahulu kala, yang diamalkan supaya ada belas kasihan orang apabila melihat kita.

Ada yang berbentuk pantun, syair dan Mantera, mengikut Guru masing2 dan Perguruan yang berbeza, namun tujuan adalah sama, keberhasilannya amalan ini mengikut Keyakinan dan Mengenal Hakikat Cuca itu.

Nabi Adam Hawa di Syurga
Keluh kesah secebis tiada
Nabi Yusuf Zulaikha bersemi cinta
Kekal di Qalbu selamanya

Nur Jamal diwajahku bercahaya
Nur Muhammad meresap dimuka
Melihat manusia timbul cinta
Belas Kasihan Berpada pada

Berkat Nur Segala Nur
Liputi seluruh Sirr
Menyelinap ke urat saraf segala Nur
Liputi seluruh Sirr

Dengan Berkat Kalimah

Laa.....................

Mengikut kata Guru yang menurunkan Mantera ini, faham hakikatnya maka mujarablah amalan. Jika Nur meliputi Qalbu, maka cahaya menyinar kewajah, barang siapa melihat, lembut hati dan timbul belas ihsan.

Disini, didapati menyebut Dua Nama Nabi AS , Nabi Adam as dan Nabi Yusuf as, yang mana asal segala manusia ialah dari Nabi Adam as dan Hawa as, bermulanya kecantikan tiada titik hitam dan kotor, maka kecantikan Jamal meliputi wajah manusia pertama sehinggakan Para Malaikat teruja terpegun melihat Nabi Adam as dan Hawa as, walaupun Malaikat tiada Nafsu.

Keduanya menyebut manusia yang paling cantik, Nabi Yusuf as, sehinggakan terpotong jari tidak terasa sakit, begitulah keindahan Nabi Yusuf yang mana kecantikan Baginda adalah meliputi kecantikan Zahir dan Batin, cusi dari Nafsu yang rendah.

Kemudian Mantera juga menyebut Sirr bagi Nur segala Nur, cahaya segala cahaya dari yang Maha Indah Cantik.

Maka , keberkatan menyebut nama2 Nabi as dan Nur Segala Nur, memberi kesan keatas wajah, namun perhatikan juga, Di sebut Nur Jamal (Kecantikan ) salah satu Asmaul Husna dan Nur Muhammad, asal kejadian seluruh Alam Semesta termasuk dari Alam Lahut, Alam Jabbarut, Alam Malakut dan Alam Fana (Zahir Alam Semesta)...

Perhatikan juga sebutan,Nur meliputi urat saraf, itulah kecantikan dalaman, jika manusia berpenyakit, mistahil menampakkan kecantikan pada wajah sepertimana yang disaksikan kepada wajah2 mereka yang kesakitan dan berpenyakit, hatta para artis, modeling dan sebagainya, hilang seri, hilang keindahan dan kecantikan jika berpenyakit zahir dan batinnn terutamanya.....

Maka, kesimpulannya, perlu mempunyai tubuh jasmani yang sihat, Qalbu yang jernih dan suci dan zahir dan batin yang bercahaya, maka semua akan mendapat kecantikan yang hakiki.

Wallahualam

Tiada ulasan: